Livres et rapports

Gourlay, L. & Oliver, M. (2018)

Student Engagement in the Digital University challenges mainstream conceptions and assumptions about students’ engagement with digital resources in Higher Education. While engagement in online learning environments is often reduced to...

Numérique et éducation. Dispositifs, jeux, enjeux, hors jeux
Bonfils, P., Dumas, P. et Massou, L. (2016)

Au moment où les MOOC (massive open online courses) sont révélés par les médias et attirent l’attention des pouvoirs publics, le 9e colloque international TiceMed s’est focalisé sur l’usage des technologies numériques dans l’...

Pew Research Center
Horrigan, J. B. (2016)

A large majority of Americans seek extra knowledge for personal and work-related reasons. Digital technology plays a notable role in these knowledge pursuits, but place-based learning remains vital to many and differences in education and income...

HabiloMédias
Steeves, V. (2015)

Ceci est le rapport final d’une série de neuf rapports issus de la recherche Jeunes Canadiens dans un monde branché, Phase III.  Le rapport Tendances et recommandations se fonde sur des entrevues réalisées auprès d’enfants et...

Documenting and Assessing Learning
Lemke, J., Lecusay, R., Cole, M., & Michalchik, V. (2015)

The principal finding and recommendation of this report is that the scope of valued learning outcomes for informal learning activities should include social, emotional, and developmental outcomes as well as content knowledge and should include...

Speak Up
Project Tomorrow (2015)

Digital Learning 24/7: Understanding Technology — Enhanced Learning in the Lives of Today’s Students is the first in a two part series to document the key national findings from Speak Up 2014.

Numérique, éducation et apprentissage - Enjeux communicationnels
Collet, L. & Wilhem, C. (2015)

Face à l'idéologie de formations sans frontières, de (ré-)industrialisation de la filière de l'enseignement, de nouvelles pratiques pédagogiques liées aux plateformes de formation massive en ligne, l'appropriation et le déploiement des...

Habilo Medias
Hoechsmann, M., & DeWaard, H. (2015)

Afin d’élaborer le cadre Utiliser, comprendre et créer, nous devions d’abord explorer les compétences en littératie numérique que les jeunes Canadiens apprennent déjà dans les différents territoires et provinces. 

Notre document...

Critical Perspectives on Technology and Education
Bulfin, S, Johnson, N.F., & Bigum, C (2015)

Critical Perspectives on Technology and Education shows how researchers working in the area of technology and education can use critical perspectives to broaden the "ed-tech" research imagination, opening up new topics, asking new questions,...

ECDL Foundation
ECDL Foundation (2015)

Young people can’t build their digital skills without support through training and education. That’s the main point in the latest position paper from ECDL Foundation,‘The Fallacy of the ‘Digital Native’: Why Young People Need to Develop their...

Pages